Julius von Bismarck

Feuer mit Feuer

Sep 4th, 2020 — Jan 24th, 2021
Opening Thursday, Sep 3rd, 2020, 6—8 pm
Bundeskunsthalle, Bonn

Ausstellung3

Thank You Firefighters, 2019/2020

Video still
Courtesy artist; alexander levy, Berlin; Marlborough Contemporary, London, New York; Sies + Höke, Düsseldorf

Location

Bundeskunsthalle
Bonn

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Press release - Please scroll down for German version

‘I draw inspiration from science and work creatively,’ says Julius von Bismarck about his strategy. Always on the lookout for different forms of perception, he investigates man, nature and technology with the means of art. In his work Egocentric System, he subjected himself to centrifugal forces by spending extended periods of time in a shallow, fast-spinning concrete bowl to explore and manipulate his own perceptions and those of the viewer. In Punishment, he flogged the sea in Rio de Janeiro, the Statue of Liberty in New York and the mountains in the Alps. He chased hurricanes in the US and tamed lightning bolts in Venezuela to explore the aesthetic aspects of the forces of nature.

Von Bismarck processes these artistic expeditions into fascinating works. However mighty and devastating the elemental forces may be, in his work we become aware of the infinite beauty inherent in catastrophic events. The exhibition visualises von Bismarck’s creative engagement with forest fires in a multimedia installation, sound and sculptures. The exhibition taps into our subconscious and presents a striking ‘psychoanalysis of fire.’

Pressetext

„Ich ziehe meine Inspiration aus der Wissenschaft und arbeite künstlerisch“, sagt Julius von Bismarck über seine Werkstrategie. Immer auf der Suche nach anderen Formen der Wahrnehmung, erforscht er mit künstlerischen Mitteln Mensch, Natur und Technologie. So setzte er sich auf einer rasant rotierenden Scheibe, seinem Egocentric System, den Fliehkräften aus, um auf diese Weise die eigene und unsere Wahrnehmung zu hinterfragen und zu manipulieren. Für seine Arbeit Punishment peitschte der 36-jährige Künstler in Rio de Janeiro das Meer, in New York die Freiheitsstatue sowie die Berge in den Alpen. In den USA ging er auf Hurrikan-Jagd oder fing in Venezuela Blitze ein, um die Ästhetik der Naturgewalten zu untersuchen. So verheerend und gewaltig Naturkräfte auch sind, nehmen wir in seinen Werken auch eine grenzenlose Schönheit in der Katastrophe wahr. In der Ausstellung wird sein künstlerisches Erforschen von Waldbränden in einer multimedialen Installation, Sound und Skulpturen visualisiert. Bilder unseres Unterbewusstseins werden damit hervorgerufen und die „Psychoanalyse des Feuers“ bildgewaltig dargestellt.

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